Zębatki, wykorzystywane w układach z łańcuchem napędowym

Motocykle, wykorzystujące łańcuchy napędowe, wymagają montażu wysokiej klasy zębatek. Elementy te są bowiem odpowiedzialne za prawidłowe przenoszenie mocy, a co za tym idzie – efektywną pracę całego motocykla. Nie dziwi więc fakt, że rozwiązania renomowanych marek, jak chociażby zębatki przednie JT, wciąż cieszą się niesłabnącym uznaniem w naszym kraju. To właśnie od jakości tego typu elementów zależy przy tym ogólna żywotność systemu napędowego. Z tego tego też powodu, w niniejszym artykule przybliżymy temat przednich i tylnych zębatek motocyklowych.

Zębatki zdawcze

Komponenty te, nazywane również zębatkami przednimi, odpowiadają za niezwykle wymagające zadanie, jakim jest przeniesienie całego napędu na tylne koło jednośladu. Powodem utrudnień jest tu przede wszystkim mniejsza ilość zębów w porównaniu z zębatką tylną, przez co każdy z nich napotyka większe obciążenie podczas pracy. Zębatki przednie nazywamy zdawczymi, ponieważ ich rolą jest właśnie zdawanie mocy i momentu obrotowego, wytwarzanych przez silnik, na łańcuch napędowy. Z tego też powodu, niezwykle istotne jest tu dobranie komponentu nie tylko kompatybilnego z danym modelem jednośladu, ale również odznaczającego się dużą wytrzymałością. Przykładem są tu chociażby zębatki przednie JT, gwarantujące znakomitą wydajność nawet przy częstej, szybkiej jeździe.

Komponenty zdawcze są najczęściej zbudowane z wysokiej klasy stali, poddawanej dodatkowej obróbce. Najczęściej spotykanym materiałem jest tu stal aluminiowa, cechująca się znakomitą wytrzymałością. Innym popularnym rozwiązaniem są tu stopy aluminium, wykorzystywane przede wszystkim w przypadku zębatek, montowanych w motocyklach sportowych oraz wyczynowych. Wybierając tego typu elementy, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jakość wykonania zębów. Podczas pracy, obracająca się zębatka przednia dotyka łańcucha tylko kilkoma zębami, dlatego też każdy z nich powinien odznaczać się znakomitą trwałością. Dobór zębatki zdawczej jest tu o tyle istotny, że wszelkie problemy z nią mogą skończyć się uszkodzeniem także i pozostałych elementów układu napędowego. Odkształcone, zniszczone zęby prowadzą także do głośnej pracy maszyny, przeskoków łańcucha oraz gorszych osiągów jednośladu.

Zębatki tylne

Dobór zębatki tylnej powinien być uzależniony przede wszystkim od tego, jak szybko zamierzamy poruszać się na naszym jednośladzie. Modele o mniejszej ilości zębów pozwalają na uzyskanie większej prędkości, przy zachowaniu tej samej liczby obrotów. Należy jednak pamiętać, że tego typu komponenty zużywają się szybciej, niż warianty z większą ilością zębów, zaś mniejszy moment obrotowy, przenoszony na koło, ogranicza także dynamikę jazdy.
Nie bez znaczenia jest tu również materiał, z którego wykonana została zębatka. Standardowym rozwiązaniem są tu części ze stali nierdzewnej, odznaczające się dużą odpornością zarówno na uszkodzenia mechaniczne, jak i wysokie temperatury. Równie popularne są tu także zębatki aluminiowe. Choć mniej wytrzymałe na uszkodzenia, są one znacznie lżejsze od modeli stalowych, co czyni je znakomitym wyborem w przypadku maszyn crossowych lub enduro.

Gdzie kupimy dobre zębatki?

Wiemy już, jak istotną rolę w układzie z łańcuchem napędowym pełnią zębatki. Z tego też powodu, nie warto stawiać tu na budżetowe części, pochodzące od nikomu nieznanych firm. Gwarancją długotrwałej efektywności są tu bowiem wyłącznie komponenty, opracowane przez renomowane marki. Warto więc przyjrzeć się ofertom specjalistycznych, internetowych sklepów, jak chociażby polskiego Motobros. Znajdziemy w nich bowiem oryginalne zębatki przednie JT i inne części, opracowane z myślą o najpopularniejszych motocyklach, obecnych na rynku.